I går gjorde vi vår första laboration till . Vi vår som många elever i matematiks klass så delade oss i tre olika lite grupper med tre lärare , och jag var i Stinas grupp tillsammans med Leila , Siriporn och Nelson .
I min grupp började vi med att dela in korten i olika höger . Vi hade en hög med siffror , en hög med ord och annan hög med symboler . varje person välde sin egen hög , och min hög var addition. Jag samlade ihop alla kort som betyder addition t,ex ; addera , lägga med och plus ,, . Sen vi försänkte göra räkneexemplen med siffror och sätta det med symboler som basar det .
Då blir det lättare för mig att förstår skillnaden mellan de fyra räknesätten ( subtraktion , addition , multiplikation och division ) , och vilken funktion varje ord har .I arabisk skolan lärde jag mig matte var vi räkna multiplikationstabellen till lärare , och måste alla kunna det innan vi börjar får nytt läxa .
Under laborationen lärde jag mig totalen som vi får när vi räkna ihop två term tillsammans i svenska matte heter inte alla samma namn t:ex i multiplikation (produkt) eller addition(summan) . Det är inte samma vad vi heter talen i arabisk matte , alla räknesättens talen har samma namn .
Jättebra Fatima! Du reflekterar över både likheter och skillnader mellan matematikens språk i arabiska och svenska. Du reflekterar över ditt lärande och beskriver precis vad lärande handlar om - att se skillnader. Det är svårt för oss att förstå addition om vi inte vet vad subtraktion är.
Jättebra Fatima! Du reflekterar över både likheter och skillnader mellan matematikens språk i arabiska och svenska. Du reflekterar över ditt lärande och beskriver precis vad lärande handlar om - att se skillnader. Det är svårt för oss att förstå addition om vi inte vet vad subtraktion är.
SvaraRadera